Gönderen Konu: Dini Bilgiler  (Okunma sayısı 7406 defa)

Çevrimdışı DARK

  • 5. SINIF UYE
  • *
  • İleti: 567
  • Puan 162
  • Cinsiyet: Bay
    • Profili Görüntüle
Dini Bilgiler
« Yanıtla #24 : 17 Şubat 2007, 23:26:57 »
ABDESTİ BOZMAYAN DURUMLAR

1- Kişinin ön veya arka yollarından başka vücudunun herhangi bir yerinden kan çıkıp, bir damla halinde kalması.
2- Kabuk bağlamış bir yaranın kan çıkmadan kabuğunun düşmesi.
3- Yaradan, burundan yahut kulaktan bir vücud kurdunun düşmesi.
4- Tenâsül uzvuna (cinsî organına) el sürmek.
5- Kadın vücudunun herhangi bir yerine dokunmak.
6- Ağız doluşu olmayan kusuntu.
7- Ağızdan çıkan balgam.
8- Oturduğu yerde veya namazda uyumak .
9- Ağlamak.


ABDESTİN FARZLARI
1-Yüzü Yıkamak
Yüzün bir defa yıkanması farzdır. Yüzün sınırları, saçın bittiği yerden sakal veya çene altına, kulakların köklerine kadar olan bölümdür. Gözlerin içine suyun ulaştırılması gerekmez. Ancak abdest alırken gözler sıkılmaz, tamamen açık bırakılmaz. Normal bir şekilde yüz yıkanır. Dudaklar yumulduğu zaman, dışarda kalan kısımlar yüzün sınırlarıdır. Sakal, bıyık ve kaşın altına suyu ulaştırmak gereklidır.

2-Kolları Yıkamak
Parmak uçlarından kol dirseklerine kadar -dirsekler de dahil- olan kısmı bir defa yıkamak farzdır. Eğer iğne ucu kadar kuru bir yer kalırsa veya tırnağının altına suyu geçirmeyecek (hamur, boya, çamur vb.) bir madde bulunursa, abdest alınmış sayılmaz. Ancak boyacıların tırnaklarındaki boyalardan kaçınmanın mümkün olmamasından dolayı bunlar abdeste zarar vermez. Tırnaklar parmak uçlarından dışarı taşacak kadar uzamış olursa o fazlalığı da yıkamak gerekir. Bir kimse abdest aldıktan sonra bu uzamış tırnağı keserse abdestini yenilemesi gerekmez. Parmakta yüzük var ve bu geniş ise abdest alırken bunu oynatmak sünnet, eğer yüzük dar ve altına su geçirmeyecek kadar parmağa oturmuşsa onu oynatmak farzdır.


3-Başı Meshetmek
Mesh, sözlükte eli bir şeyin üzerinden geçirmek demektir. Ibâdet hukukunda ise suyun bir vücut organına isâbet etmesidir. Başın meshedilmesindeki farz oranı alın miktarıdır. Bu miktar ise başın dörtte biridir. Meshederken üç veya daha fazla parmağı kullanmak gerekir. Iki parmakla yapılan mesh câiz değildir.
Başa giyilen sarık veya takke üzerine meshetmek geçerli değildir. Kadınlar da baş örtüleri üzerine meshedemezler.

4-Ayakları Yıkamak
Sağlam ve çıplak ayakları topuklarıyla birlikte bir defa yıkamak farzdır. Yaralı veya mestle örtülü ayakları yıkamaya gerek olmayıp sadece meshetmek yeterlidir. Mâide Sûresi 6. âyette geçen topuk = ka'b, ayağın iki tarafından inak kemiğine bitişik kemiktir. Rasûlullah (s.a.s.): "Vay ateşten o topukların haline... " (Buhârı, Ilim 30; Vudû', 27,29; Müslim, Tahâre, 25-28,30; Ebû Davud, Tahâre, 46) buyurduğu ve ayakların tamamen yıkanmasını emrettiği bilinmektedir.

Bir kimsenin ayağında yarık varsa ve o yarığa su sızdırmayan bir ilaç sürülmüşse, o kimse ayağını yıkadığı zaman, su yarığın altına geçmezse bu durumda su, ayağa zarar verecekse abdest yerine getirilmiş sayılır ve bu câizdir. Ancak su zarar vermiyorsa abdest tam olarak alınmış sayılmaz. Dolayısıyla zarar vermediği takdirde yarıklara su ulaşacak şekilde yıkamak gereklidır .


GUSLÜ GEREKTİRMEYEN HALLER;

Henüz şehvet duygusu oluşmamış ve bulûğa ermemiş çocuğun cinsî yakınlaşmada bulunması. Tenâsül uzvundan şehvetle açık bir sıvı hâlinde meni akması. Cinsî bir şehvet duyulmasına rağmen meninin dışarıya çıkmaması. Şehvetten, başka bir şeyden (hastalık, heyecan vs.) dolayı meninin akması, kızın bekâretini gidermeyen cinsî bir yakınlaşma (çünkü kızlık zarı haşefenin sünnet yerine kadar girişini engeller). Bu gibi durumlarda gusül farz değildir.
Gusletmeleri farz olanların, gusülsüz olarak yapmaları caiz olan hususlar da şunlardır:
Zikretmek; tesbih etmek; salât ve selâm getirmek; Kur'an ayetlerini kelime kelime öğretmek; dua maksadıyla Kur'an'dan ayetler okumak: Kelime-i şehâdet getirmek; Kur'an'a bakmak; bitişik olmayan bir kap içerisinde bulunan mushafa dokunmak; uyumak (Cünübün abdest aldıktan sonra uyuması daha iyidir). Cünüp iken yemek yeneceği veya içileceği zaman elleri yıkamak ve ağzı çalkalamak gerekir. Bunların yanısıra, Ramazan'da cünüp olarak sabahlayan kimse veya gündüz uyuyarak ihtilam olan kimsenin orucu bozulmaz.

Cünüb olan kimsenin ise;


Dinî kitaplardan herhangi birini elle tutması ve okuması; elini ve ağzını yıkamadan yiyip içmesi ve eliyle tutmadığı bir kağıda Kur'an ayetleri yazması mekruhtur.

Gusl, Allah'u Teâlâ'nın müslümanlar için emrettiği en önemli maddî-manevî temizlik biçimidir. Cenâb-ı Hak, "Eğer cünüb iseniz yıkanıp temizlenin" (el-Mâide, 5/6) buyurmaktadır. Bu yıkanmanın şeklini de Hz. Peygamber (s.a.s.) kendi tatbikatıyla bize öğretmiştir. Guslün daha çok manevî bir temizleme aracı olduğu unutulmamalıdır. Çünkü vücudumuzun herhangi bir yerinde görünür bir pislik veya kir-pas olmasa bile cünüb olan kimsenin ibadetlerini yerine getirebilmesi için mutlaka gusletmesi gerekir. Ayrıca gerekli şartları yerine getirilmeyen yıkanma, ne kadar itinalı yapılırsa yapılsın guslün yerine geçmez ve bununla cünüblükten kurtulmak mümkün olmaz. Cünüb olan kimse ilk fırsatta gusletmeye çalışmalıdır. Bu durumda ancak, içinde bulunduğu namaz vaktinin çıkmasına kadar müsaade vardır; daha fazla geciktirnıesi günâh kazanmasına sebep olur.


Guslün vücud için faydalarına işaret eden doktorlar bu hususta şunları söylemektedir: İnsanın başına gusletmesi gerektiren bir hal gelince bütün damarlarda büyük bir sarsıntı olur. Vücutta bir yorgunluk ve gevşeklik meydana gelir. Bu yorgunluk ve sarsıntıyı gidermek için vücudun her tarafını yıkamak lâzımdır. Demek ki; guslü gerektiren hallerde sadece bazı organlar değil, vücudun tamamı yıkanma ihtiyacı hissetmektedir. Çünkü gerek cünüblükte, gerekse hayız ve nifâs hâlinde, başta kalp olmak üzere bütün organlar ve kan dolaşımı, yorgunluklarını, ancak güzel bir boy abdesti ile tertemiz bir zindeliğe terkedeceklerdir. Allah'ın her emrinde olduğu gibi gusül abdestinde de bizim bildiğimiz ve bilemediğimiz daha birçok hikmet ve faydalar bulunmaktadır.


GUSÜL (BOY ABDESTİ)

Tepeden tırnağa kadar vücudun her tarafını hiçbir yer kuru kalmayacak şekilde yıkamak.

Fiil kökünden isim olan gusl, sözlükte; yıkanmak ve temizlenmek manasına gelir. "Gasele" fiili de, kirin suyla giderilmesi ve temizlenmesini ifade eder.


Erginlik çağına gelmiş her müslüman erkeğin ve kadının şu durumlarda boy abdesti alması gerekir.

1) Cünüplük; yani cinsî münasebet, ihtilam ve ne şekilde olursa olsun meninin (sperm) şehvetle vücut dışına çıkması.

2) Hayız (kadının âdet görmesi) ve nifâs (lohusalık) hâlinin sona ermesi.

Bu hallerde gusletmek farzdır. Bazı durumlarda da gusletmek, sünnet veya müstehabdır. Meselâ; Hac ve Umre yapmak maksadıyla Mekke ve Medine'ye girmeden önce, hac mevsiminde Mina ve Müzdelife'de bulunmadan önce; yağmur duasından önce; herhangi bir hayırlı iş için müslümanlarla bir araya gelmeden ve mübarek gecelerde gusletmek sünnet ve müstehabdır. '
Namaz için alınan abdest "küçük abdest" kabul edilerek, gusle "büyük abdest" veya "boy abdesti" adı verilmektedir.

Guslün farzları üçtür.


I) Ağza su alıp boğaza kadar çalkalamak. 2) Buruna su çekmek ve yıkamak. 3) Tepeden tırnağa bütün vücudu yıkamak.
Vücut yıkanırken en ufak bir yerin kuru kalmamasına dikkat edilmelidir. Aksi taktirde gusül yerine gelmemiş olur. Onun için kulaklar, göbek çukuru, saç, sakal ve bıyıkların dipleri iyice yıkanır.
Guslün sünnetlerine gelince: 1) Gusle besmele ve niyet ile başlamak. 2) Avret yerini yıkamak ve bedenin herhangi bir yerinde pislik varsa onu temizlemek. 3) Gusülden evvel abdest almak. 4) Abdestten sonra, önce üç defa başa, sonra üç defa sağ, üç defa da sol omuza su dökerek her defasında bedeni iyice oğuşturmak. 5) Guslederken çok fazla veya çok az su kullanmaktan kaçınmak. 6) Kimsenin göremeyeceği bir yerde yıkanmak. 7) Tenha bir yerde yıkanılsa bile, avret yerini açmamak. 8) Guslederken konuşmamak. 9) Gusl bitince bedeni bir havlu ile kurutmak 10) Gusulden sonra çabucak giyinmektir.


TEYEMMÜM

Hükmî pisliği temizleme yollarından biri de teyemmümdür. Teyemmüm; ellerinin içiyle yeryüzü cinsinden bir şeye vurup yüzünü yıkar gibi bir defa sıvazlamak, tekrar aynı şekilde vurup, sol eliyle sağ kolunu, sağ eliyle de sol kolunu dirseklerle beraber birer defa sıvazlamak ve bunları temizlenme niyyetiyle, yani rastgele değil de, teyemmüm kastıyla yapmaktır.

Teyemmümün farzı ikidir: niyyet ve yüzü ve kolları sıvazlamak üzere, ellerle iki vuruş. Buna kısaca "iki darp bir niyyet" denir.
Teyemmümün sağlam olabilmesi için; suyu kullanmaktan aciz olmak, teyemmüm edecek şeyin temiz olması, teyemmüm edilen organların heryerini sıvazlamak şarttır.


Toprak, kum, kiremit, tuğla; beton ve taş gibi şeylerle, tozları olmasa dahi teyemmüm yapılır.
Cünüp, âdetli, lohusa ve abdestsizin teyemmümleri aynıdır.
Su soğuk olduğu ve ısıtma imkânı bulamadığı için, hasta olmaktan korkuyorsa gusul yerine teyemmüm yapabilir, ama bu durumda abdest yerine teyemmüm yapamaz. Gusul yerine teyemmüm eder ve ibadetler için ayrıca abdest alır.
Su bulunmadığı sürece teyemmüm abdest gibidir, vakit girmeden de alınabilir ve onunla istenildigi kadar namaz kılınabilir.
Teyemmüm yapmak isteyen kimsenin; su bulma ihtimalı varsa, dörtbir yanına doğru bir ok atımı kadar yeri araması, parası varsa normal olan fiyatla suyu satın alması, su alabileceği bir kimsede su varsa istemesi gerekir. Su bulma ihtimalı yoksa aramaz.

Teyemmüm edecek kimsenin, namazı vaktin sonuna kadar geciktirmesi müstehap (hoş) tır. Belki su bulabilir.
Teyemmümü; abdesti bozan şeyler ve abdeste yetecek kadar suyu kullanma imkânı bulunması bozar. Bu imkân, namazda iken bulunursa o namaz batıl olur ve su ile alınmış abdestle kılınması gerekir. Namaz bittikten sonra bulunursa, tekrar kılması gerekmez.
     



sihirbaz kardeşim bu bilgiler çok güzel ;) yalnız abdesdi bozmayan durumlar bölümünde 8. madde biraz yoruma açık bi madde neden diyeceksiniz sölim abdestli birinin uyuması veya kısa bi süre uyuklaması sakıncalıdır neden?çünkü uyurken ne yaptığımızı bilemeyiz :o ya yellenmişsek (gaz çıkarmışsak) o zaman nolucak nasıl emin olabiliriz çıkarmadığımıza abdestimizin bozulmadığına?sizcede doğru değilmi yazdıklarım ;) o yüzden o maddeyi sil bence kaynağın ne olursa olsun çelişkili bi madde.
saygılı ol sevgi bul :)

Çevrimdışı sihirbaz

  • 4.SINIF UYE
  • **
  • İleti: 1.524
  • Puan 788
  • Cinsiyet: Bay
    • MSN Messenger - felony1907@hotmail.com
    • Profili Görüntüle
    • E-Posta
Dini Bilgiler
« Yanıtla #25 : 18 Şubat 2007, 01:36:13 »
evt kardeş ama orda kast edilen şey sadece uyumaktır ve diğer haller ayrı olarak belirtilmiştir.Yani sadece uyuyup kalkmışsan abdestin bozulmaz ama emin değilsen yeniden abdest alırsın  ;)


Çevrimdışı DARK

  • 5. SINIF UYE
  • *
  • İleti: 567
  • Puan 162
  • Cinsiyet: Bay
    • Profili Görüntüle
Dini Bilgiler
« Yanıtla #26 : 18 Şubat 2007, 01:50:44 »
evt kardeş ama orda kast edilen şey sadece uyumaktır ve diğer haller ayrı olarak belirtilmiştir.Yani sadece uyuyup kalkmışsan abdestin bozulmaz ama emin değilsen yeniden abdest alırsın  ;)

 :) kardeşim işte bende onu diyorum ya kim nasıl emin olucak  ??? uyuyup kalkmışsan abdestin bozulmaz emin değilsen yeniden abdest alırsın demek çelişki olur çünkü uyurken ne yapıp ne yapmadığından asla emin olamazsın  ::) şöyle düşün bide  ::) şimdi sen uyurken diyebilirmisin uyandığında: ben kesinlikle uyurken sağıma soluma dönmedim yada kıpırdamadan uyudum yada sayıklamadan uyudum yada horlamadan uyudum yada hiç gaz çıkarmadım kesinlikle diyemezsin dersen söylediklerin şüphe uyandırır çelişki doğurur çünkü uyurken yarı ölü oluruz hatta beynimizin sadece küçük bi bölümü çalışır oda diğer organların faaliyetini sürdürmeleri için çalışır yani hiç uyumaz :D sonuç olarak şunu söylim müslümanlıkda şüpheye zannetmeye yer yoktur müslüman adam kuşkulandığı şüphe duyduğu işi yapmaz işlerinde her zaman kesinlik vede doğruluk vardır buda demek oluyorki ben uyuyup kalktığımda kesinlikle gaz cıkarmadım diyemezsin ha gerçektende çıkarmadın diyelim bunu nasıl bilicen minikde olsa içinde bi kuşku olucak demi işte o kuşku da kesinliği bozar vede 8. madde iptal olur silmelisin yani  ;)
saygılı ol sevgi bul :)

Çevrimdışı sihirbaz

  • 4.SINIF UYE
  • **
  • İleti: 1.524
  • Puan 788
  • Cinsiyet: Bay
    • MSN Messenger - felony1907@hotmail.com
    • Profili Görüntüle
    • E-Posta
Dini Bilgiler
« Yanıtla #27 : 18 Şubat 2007, 02:01:08 »
evt kardeş ama orda kast edilen şey sadece uyumaktır ve diğer haller ayrı olarak belirtilmiştir.Yani sadece uyuyup kalkmışsan abdestin bozulmaz ama emin değilsen yeniden abdest alırsın  ;)

 :) kardeşim işte bende onu diyorum ya kim nasıl emin olucak  ??? uyuyup kalkmışsan abdestin bozulmaz emin değilsen yeniden abdest alırsın demek çelişki olur çünkü uyurken ne yapıp ne yapmadığından asla emin olamazsın  ::) şöyle düşün bide  ::) şimdi sen uyurken diyebilirmisin uyandığında: ben kesinlikle uyurken sağıma soluma dönmedim yada kıpırdamadan uyudum yada sayıklamadan uyudum yada horlamadan uyudum yada hiç gaz çıkarmadım kesinlikle diyemezsin dersen söylediklerin şüphe uyandırır çelişki doğurur çünkü uyurken yarı ölü oluruz hatta beynimizin sadece küçük bi bölümü çalışır oda diğer organların faaliyetini sürdürmeleri için çalışır yani hiç uyumaz :D sonuç olarak şunu söylim müslümanlıkda şüpheye zannetmeye yer yoktur müslüman adam kuşkulandığı şüphe duyduğu işi yapmaz işlerinde her zaman kesinlik vede doğruluk vardır buda demek oluyorki ben uyuyup kalktığımda kesinlikle gaz cıkarmadım diyemezsin ha gerçektende çıkarmadın diyelim bunu nasıl bilicen minikde olsa içinde bi kuşku olucak demi işte o kuşku da kesinliği bozar vede 8. madde iptal olur silmelisin yani  ;)

tmm kardeşim sende dediklerinde haklısın ordada eğer sadece uyuyup uyanrısan bozulmaz diyor yani tabiki belli olmaz onun garanti olması için tekrar abdest alınabilir.  ;)


Çevrimdışı LeGeND-MæN

  • 1. SINIF ÜYE
  • *****
  • İleti: 25.719
  • Puan 1937
  • Cinsiyet: Bay
  • Mangal Yürekli Adam
    • Profili Görüntüle
Dini Bilgiler
« Yanıtla #28 : 18 Şubat 2007, 15:05:11 »
çok sağol kardeş çok güzel bilgiler +rep benden sana.
tarz yaratmak için Ağır Abi OLma!! Ağır Abi Dediğin Sevdimi Tam Sever Giydiğini herkez Beğenir, Saygısı Sonsuz Sevgisi Ebedi Olur..

DAĞLARINA DARGIMIM YAR...



Çevrimdışı sihirbaz

  • 4.SINIF UYE
  • **
  • İleti: 1.524
  • Puan 788
  • Cinsiyet: Bay
    • MSN Messenger - felony1907@hotmail.com
    • Profili Görüntüle
    • E-Posta
Dini Bilgiler
« Yanıtla #29 : 18 Şubat 2007, 15:19:50 »
çok sağol kardeş çok güzel bilgiler +rep benden sana.

sende saol kardeşim rica ederim  ;)


Çevrimdışı Force23

  • 1. SINIF ÜYE
  • *****
  • İleti: 32.652
  • Puan 334
  • Cinsiyet: Bay
  • !!ƒяєєѕтуℓєя!!
    • Profili Görüntüle
Dini Bilgiler
« Yanıtla #30 : 04 Mart 2007, 21:40:01 »
bilgiler cok güsel kardeş eline emeğine sağlık
Only God Can Judge Me !!
They''ll Never Take Me Alive

Çevrimdışı Nightmare

  • 1. SINIF ÜYE
  • *****
  • İleti: 12.725
  • Puan 2709
  • Cinsiyet: Bay
    • Profili Görüntüle
Dini Bilgiler
« Yanıtla #31 : 04 Mart 2007, 23:20:04 »
saol kardeşim ;)

Çevrimdışı champ1on

  • 4.SINIF UYE
  • **
  • İleti: 1.073
  • Puan 4
  • Cinsiyet: Bay
  • Champ1on
    • MSN Messenger - championyusufg@hotmail.com
    • Profili Görüntüle
    • E-Posta
Dini Bilgiler
« Yanıtla #32 : 06 Mart 2007, 21:59:37 »
abi sağolda bu bizim kitap ;D

Çevrimdışı sihirbaz

  • 4.SINIF UYE
  • **
  • İleti: 1.524
  • Puan 788
  • Cinsiyet: Bay
    • MSN Messenger - felony1907@hotmail.com
    • Profili Görüntüle
    • E-Posta
Dini Bilgiler
« Yanıtla #33 : 10 Mart 2007, 13:46:25 »
bilgiler cok güsel kardeş eline emeğine sağlık
saol kardeşim ;)
abi sağolda bu bizim kitap ;D

Siz sağolun kardeşlerim ;)


Çevrimdışı R3s0rces

  • 3. SINIF UYE
  • ***
  • İleti: 3.892
  • Puan 985
  • Cinsiyet: Bay
  • Ölümlü Dünya !!!
    • Profili Görüntüle
Dini Bilgiler
« Yanıtla #34 : 05 Haziran 2007, 16:50:55 »
saol ;)

Çevrimdışı sir_safak

  • 1. SINIF ÜYE
  • *****
  • İleti: 13.165
  • Puan 2381
  • Cinsiyet: Bay
  • ST golcü :=)
    • MSN Messenger - caring.safak@hotmail.com
    • Profili Görüntüle
    • E-Posta
Dini Bilgiler
« Yanıtla #35 : 06 Haziran 2007, 14:21:12 »
cok saol kardesım  guzel dusunmussun